Gimnazjum Nr 10 w Rzeszowie

Partyzantów 10A  35-234 Rzeszów   tel. +17 748 27 70  NIP 813 30 08 430

Dzisiaj jest roku

Szlakiem zabytków Rzeszowa

W dniu 27.04.2012 Klub Turystyczny przy Gimnazjum Nr10 zorganizował wycieczkę  szlakiem zabytków Rzeszowa. Każdy uczestnik przygotowywał informacje na temat obiektów na trasie, stając się na chwilę przewodnikiem wyprawy. Odwiedziliśmy:

- dawny park i pałac Jędrzejowiczów wzniesiony w latach 1879–8, adaptowany współcześnie na potrzeby szpitala.

- zatrzymaliśmy się przy zespole klasztornym oo. Bernardynów, a nasi przewodnicy opowiedzieli nam też      o budynkach Teatru im. Wandy Siemaszkowej oraz Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej.

- plac Farny z pomnikiem płk Lisa-Kuli oraz budynkiem kościoła Farnego - kościół parafialny istniał już przed 1363 r.

- następnie udaliśmy się ulicą 3 Maja w kierunku zespołu po pijarskiego. Centralne miejsce w zespole popijarskim zajmuje Kościół Św. Krzyża ( wybudowany w latach 1644-1649 w stylu późnego renesansu) oraz Liceum i Muzeum Okręgowe. I Gimnazjum i Liceum im. ks. St. Konarskiego w Rzeszowie liczy ponad 350 lat. Uczniami rzeszowskiego Liceum było wielu wybitnych Polaków, m.in.: Ignacy Łukasiewicz, Władysław Sikorski, Władysław Szafer, Julian Przyboś. W 1984 r. Liceum odznaczone zostało Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski. Muzeum Okręgowe posiadające bogate zbiory z zakresu sztuki i rzemiosła artystycznego, historii, etnografii i archeologii, eksponowane w formie stałych ekspozycji lub wystaw czasowych.

- wycieczkę zakończyliśmy przy Zamku Lubomirskich, który jest jednym z najbardziej charakterystycznych obiektów zabytkowych Rzeszowa. Na trasie do bramy zamkowej podziwialiśmy Pałac letni Lubomirskich oraz wille secesyjne.

Wróciliśmy z wycieczki bardzo zadowoleni. Podobała nam się forma, w której  każdy z nas „miał swoje 5 minut”. Za przygotowanie materiałów do wycieczki opiekun Klubu pani mgr Romana Januszewska-Jahn nagrodziła nas szóstkami.